Systemy sterowania i kontroli wykorzystywane w technologii przewiertu sterowanego
Ogromną zaletą przewiertów HDD jest możliwość sterowania głowicą podczas wykonywania przewiertu pilotażowego. Dzięki temu na bieżąco korygowana jest trasa tunelu oraz omijane są napotykane przeszkody, na przykład istniejące instalacje podziemne. To znacznie ułatwia i przyspiesza realizację projektów. Do tego celu wykorzystywanych jest kilka różnych systemów sterowania i kontroli, czym się charakteryzują?
Jakie systemy wykorzystywane są do sterowania przewiertami HDD?
W technologiach bezwykopowych stosowanych jest wiele różnych systemów sterowania i kontroli. Wybór konkretnego zależy od metody realizacji projektu. W przewiertach HDD powszechnie wykorzystuje się systemy radiolokacji, magnetyczne i elektromagnetyczne. Podejmowane są również próby zastosowania systemu żyrokompasowego w połączeniu z systemem magnetycznym.
Powszechnie wykorzystywany jest system radiolokacji. Metodę tę stosuje na przykład firma Abdrill z Łodzi wykonująca usługi przewiertów na terenie całej Polski. System wykorzystuje sondę, która jest umieszczona tuż za głowicą pilotażową, lokalizator na powierzchni terenu do odbierania sygnału oraz monitor operatora. Lokalizator zawsze musi znajdować się bezpośrednio nad sondą, aby odczytywać emitowany przez nią sygnał radiowy. W ten sposób odbiera dane, które następnie przekazuje do odczytu operatorowi.
Jak działa system magnetyczny do kontrolowania przewiertu HDD?
Dla przewiertów horyzontalnych wykonywanych na dużych głębokościach lub w sytuacjach zakłóceń naturalnego pola magnetycznego stosowane są systemy magnetyczne i elektromagnetyczne. Zestaw do realizacji pomiarów składa się z sondy, układu sprzęgającego, konsoli operatora, komputera, drukarki i przewodów, które łączą wszystkie elementy. Ustalenie położenia sondy możliwe jest dzięki czujnikom pola magnetycznego i grawitacyjnego. Dane odczytywane są na komputerze operatora.
Systemy omówione powyżej umożliwiają kontrolę położenia przewodu wiertniczego. Sterowanie w obu przypadkach odbywa się tak samo – dzięki ściętej budowie głowicy pilotażowej, która może obierać różne kierunki. W momencie wciskania obracającego się wokół własnej osi przewodu ma on kierunek prostoliniowy. Wciskanie nieruchomego przewodu powoduje, że jego trajektoria odchyla się w kierunku ścięcia. Nad ustawieniem głowicy panuje operator przewiertu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana