Dlaczego należy regularnie serwisować windy?
Regularne przeglądy i serwisowanie wind to czynności niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo osobom z nich korzystającym. Obowiązek ich przeprowadzenia nakładają przepisy prawa, które nie tylko określają, kiedy należy się tym zająć, ale także – kto za to odpowiada. Kiedy tylko pojawia się podejrzenie usterki, natychmiast trzeba zadzwonić po ekipę serwisową, bo taka winda może stać się zagrożeniem lub sparaliżować prace w całym budynku.
Jak i dlaczego należy dbać o windę?
Osoby pracujące lub mieszkające w budynku z windą nie zdają sobie na co dzień sprawy, jak wiele zależy od jej sprawnego funkcjonowania. Usterka lub awaria mogą przyczynić się do znacznych utrudnień w transporcie ludzi i zasobów, co może generować koszty i straty czasu. Regularne przeglądy i serwisowanie wind pomaga tego uniknąć. To, jak często takie prace należy przeprowadzać, określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Mówi ono, że:
- przegląd techniczny musi odbyć się co najmniej raz w miesiącu
- generalna rewizja dźwigu musi być przeprowadzona dwa razy w roku
- Urząd Dozoru Technicznego musi przebadać windę raz w roku.
Po serwis wind należy zadzwonić, kiedy pracownicy lub lokatorzy zgłaszają jakiekolwiek usterki. Nawet jeśli to jednostkowe przypadki, nie należy ich ignorować. Winda to nie tylko wygody środek transportu bliskiego. W kilka sekund może stać się poważnym zagrożeniem dla osób z niej korzystających. Jeśli administrator budynku nie zleca nikomu takich prac, świadomie naraża życie i zdrowie pracowników i mieszkańców. Takie zachowanie może przełożyć się także na większe koszty w przyszłości. Wcześnie wykryta usterka często może być usunięta w kilka minut, ale poważna awaria wymaga znacznie więcej czasu i może okazać się naprawdę kosztowna w naprawie.
Kto odpowiada za serwisowanie wind?
Utrzymanie sprawnej i bezpiecznej windy to priorytet, dlatego dobrze jest to zadanie zlecić komuś na stałe. Jak przypominają specjaliści z firmy Paw-Lift, niedoświadczona albo niesprawdzona ekipa może nie zauważyć oznak zbliżającej się usterki. Najlepiej zatrudnić w tym celu stałego konserwatora, a jeśli taka usługa wydaje się za droga, zlecić serwis firmie zewnętrznej. Plusami takiej współpracy są:
- dostęp do specjalistów zajmujących się różnymi rodzajami wind
- całodobowa obsługa i szybkie reagowanie na wezwanie
- regulacja i zabezpieczenie wszystkich elementów windy.
Doświadczony zespół szybko usunie wadliwe komponenty i zareaguje na wszystkie niepokojące sygnały, które właściciel budynku może przeoczyć.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana