Diagnostyka nawierzchni drogowej. Jak to się odbywa?
![Diagnostyka nawierzchni drogowej. Jak to się odbywa? Diagnostyka nawierzchni drogowej. Jak to się odbywa?](https://d2yvmenv39glx3.cloudfront.net/images/f-165556-diagnostyka-nawierzchni-drogowej-jak-to-sie-odbywa.jpg)
Nawierzchnie drogowe muszą spełniać rygorystyczne normy, aby były bezpieczne, odpowiednio wytrzymałe i odporne na dzianie wielu czynników zewnętrznych, z którymi każdego dnia mają bezpośredni kontakt. Tylko nawierzchnie najwyższej jakości, która potwierdzona jest specjalnymi badaniami, mogą bez szwanku sprostać stawianym im wymaganiom oraz zapewnić właściwy poziom bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.
Z czego powstają nawierzchnie drogowe?
Nawierzchnie drogowe powstają z różnych materiałów. Wyróżniamy: nawierzchnie gruntowe, kruszywowe, ulepszone spoiwem hydraulicznym (np. cementem czy wapniem), nawierzchnie z kostki, betonu oraz bitumiczne. Te ostatnie są w naszym kraju najczęściej stosowane. Są to uniwersalne mieszanki mineralno-asfaltowe wyróżniające się szybkością układania, gładkością powierzchni i długą żywotnością. Ich wielka popularność wynika z faktu, iż zapewniają maksymalny komfort wszystkim uczestnikom ruchu drogowego i są bardzo trwałe.
Nawierzchnie bitumiczne mogą być wykonane z:
• betonu asfaltowego,
• nawierzchni o nieciągłym uziarnieniu SMA,
• betonu asfaltowego do cienkich warstw BBTM,
• asfaltu porowatego,
• betonu asfaltowego o wysokim module sztywności,
• asfaltu lanego.
Każda nawierzchnia drogowa jest zbudowana z kilku warstw. Ich parametry są zawsze dopasowane do warunków eksploatacyjnych oraz warunków gruntowych. Podstawą jest podłoże drogowe, następną i najgrubszą warstwą jest podbudowa, czyli rodzaj fundamentu stabilizującego podłoże, kolejna jest warstwa wiążąca składająca się z mieszanki mineralno-asfaltowej, a na wierzchu znajduje się warstwa ścieralna, która ma największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, a także hałas wytwarzany przez jadące pojazdy.
Na czym polegają badania nawierzchni drogowych?
Badania nawierzchni drogowych, którymi zajmuje się np. Grupa Barg, umożliwiają przeprowadzenie wnikliwej kontroli ich jakości zarówno na etapie produkcji, jak i podczas późniejszej eksploatacji. Badania asfaltu, materiałów składowych oraz gotowej mieszanki mineralno-asfaltowej przeprowadza się jeszcze na etapie produkcji. Sprawdza się w ten sposób, czy użyte do budowy nawierzchni materiały spełniaj wszystkie stawiane im wymagania. Możliwe jest również przeprowadzenie diagnostyki nawierzchni drogowej już po zakończeniu prac budowlanych. Aby sprawdzić właściwości danej nawierzchni, ocenić jej nośność, zdolność do przenoszenia dużych obciążeń, odporność na działanie zmiennych warunków atmosferycznych oraz równość, stosuje się różne metody diagnostyczne.
Podstawowym sposobem sprawdzenia tych parametrów są metody nieniszczące, które realizuje się bezpośrednio na badanej nawierzchni. Wykorzystuje się do tego specjalistyczną aparaturę badawczą. Badania mogą być przeprowadzane w przekroju poprzecznym albo podłużnym. W celu wykonania takiej diagnostyki stosuje się planograf albo profilograf laserowy. Niejednokrotnie na budowie muszą być wykonane badania inwazyjne. Są to najczęściej geologiczne odwierty rdzeniowe umożliwiające ocenę cech wszystkich warstw drogi. Pobrane w ten sposób próbki z warstwy są poddawane szczegółowej analizie, dzięki czemu można np. określić wskaźnik zagęszczenia warstwy, oznaczyć zawartość wolnej przestrzeni w warstwie czy grubość nawierzchni asfaltowych.
Dlaczego diagnostyka nawierzchni drogowych jest istotna?
Diagnostyka nawierzchni drogowych umożliwia kontrolowanie jakości powstających i eksploatowanych już dróg. Jest to szczególnie istotne w dzisiejszych czasach, gdyż z roku na rok stale zwiększa się liczba pojazdów jeżdżących po drogach, które w wyniku tak ekstremalnie intensywnej eksploatacji mogą ulegać uszkodzeniom, a ich pierwotne parametry mogą się pogarszać.
Właściwości nawierzchni drogowych mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo uczestników ruchu, dlatego tak ważne jest ich regularne sprawdzanie. Podczas badań określa się nośność nawierzchni, jej zdolność do przenoszenia znacznych obciążeń, równość i odporność na działanie zmiennych warunków pogodowych. Sprawdza się także jej właściwości przeciwpoślizgowe oraz ocenia, czy nie ma na jej powierzchni spękań i innych uszkodzeń. Dzięki precyzyjnie przeprowadzonej diagnostyce można zaplanować niezbędne prace naprawcze, dzięki którym droga stanie się znowu bezpieczna i komfortowa dla użytkowników.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Telbit Przeciski Wbijanie Rur Stalowych Paweł Smoliński
Budowlane usługi - technologie bezwykopowe woj. mazowieckie01-441 Warszawa, Deotymy 43a
-
Pudu Firma Projektowa Joanna Weyna-Janyk
Dekoracje, architektura wnętrz - usługi woj. pomorskie80-321 Gdańsk, Poczty Gdańskiej 8 lok. 1A