Co powinien zawierać plan ewakuacji?
Opracowywanie planów ewakuacji służy bezpieczeństwu osób znajdujących się w obiekcie. Prawo nakłada obowiązek sporządzania takich dokumentów w przypadku budynków o kubaturze przekraczającej 1000 m3. Wynika to z Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Sprawdź, co powinien zawierać plan ewakuacji.
Co zawiera plan ewakuacji?
Plan ewakuacji to plansza graficzna przedstawiająca na planie obiektu sposób ewakuacji z budynku. Powinny się na niej znaleźć przede wszystkim:
drogi ewakuacyjne,
wyjścia ewakuacyjne,
miejsca, gdzie znajduje się sprzęt gaśniczy,
miejsca zbiórek do ewakuacji.
Powyższe informacje mają największą wartość dla osób, które znajdują się w budynku w czasie pożaru i chcą się z niego wydostać. Jednak opracowywanie planów ewakuacji wymaga uwzględnienia także informacji ważnych dla służb ratowniczych. Obejmują one m.in.:
dane o powierzchni budynku, jego wysokości, liczbie kondygnacji i podziale na strefy pożarowe,
odległości od sąsiednich obiektów,
informacji o parametrach pożarowych występujących substancji palnych,
gęstości obciążenia ogniowego w strefie (albo strefach) pożarowych,
przewidywanej liczby osób przebywających na każdej kondygnacji i w pomieszczeniach,
lokalizacji stref zagrożenia wybuchem,
lokalizacji kurków głównych instalacji gazowej, sterowników urządzeń przeciwpożarowych,
hydrantów zewnętrznych i innych źródeł wody służącej do celów gaśniczych,
dróg pożarowych.
Opracowywanie planów ewakuacji – dla kogo obowiązkowe?
Plany ewakuacji są obowiązkowe w przypadku szkół publicznych i niepublicznych, muzeów, hoteli. Prawo nie nakłada jednak obowiązku umieszczania ich w widocznym miejscu w każdym obiekcie użyteczności publicznej. Nie znaczy to, że nie trzeba ich sporządzać. Stanowią załącznik do instrukcji ochrony ppoż., wymaganej dla każdego obiektu o kubaturze przekraczającej 1000 m3.
Choć za zapewnienie i wdrożenie takiej instrukcji odpowiada właściciel lub zarządca obiektu, to do jej stworzenia niezbędne są kwalifikacje. Dotyczy to również planu ewakuacji. Właśnie dlatego opracowanie go zleca się najczęściej firmom takim jak PPHU Tel-Poż-System "Iskra" z Poznania, które zatrudniają specjalistów projektujących systemy ppoż. Świadczą one kompleksowe usługi w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Ich jakość potwierdzają zdobywane przez lata certyfikaty i rekomendacje. Sporządzane przez nich plany ewakuacji odpowiadają wszelkim wymogom prawnym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana